Topmenu

Sådan bruger du siden

Sådan bruger du siden

Hjemmesiden www.skabverden.dk består af film, artikler, links til mere viden og inspiration, fotos og opgaver. De handler om entreprenørskab og om internationalisering og henvender sig til

  • dig, der går i 7. – 10. kl.
  • dig, der går på en ungdomsuddannelse

Og som skal arbejde med entreprenørskab og internationalisering i undervisningen.

Siden vil jævnligt blive opdateret med nyt og vi hører gerne fra dig, hvis du har gode ideer og historier til siden.

Du kan også bruge hjemmesiden til at få oplysninger om at rejse og studere i udlandet og finde links til andre film, litteratur m.m. om entreprenørskab og internationalisering.

Besøg os på facebook
Har du en god ide, som du gerne vil dele med andre, vil du søge efter samarbejdspartnere eller bare dele viden, tips og andet med andre, så kan du gøre det på facebooksiden skabverden.dk

Herunder finder du en kort beskrivelse af hjemmesidens undervisningsindhold under menupunktet ”Film” og en kort guide til, hvordan du kan anvende stoffet.

Film 

Under dette menupunkt finder du fire film. For hver film er der en knap med Læs artikler og en knap med Opgaver. Læs her, hvad der ”gemmer” sig under knapperne.

Film 1 

LAB10 –  Handler om entreprenørskab og science i skolen

Længde: 8.12 min.

En inspirationsfilm om at få en god ide og udvikle sit eget produkt fra A-Z.

En gruppe unge fra 10. klasse i Glamsbjerg på Fyn, arbejder med medier og robotteknologi i skolen. De skal til slut præsentere deres projekt for børn og unge på andre skoler og undervise dem i at lave projekter.

Artikel – Til filmen hører en artikel, som beskriver deres arbejdsproces og det at arbejde entreprenant i skolen. Artiklen kan bruges som inspiration til selv at udvikle produkter, men også til at forstå, hvad det vil sige, at arbejde med entreprenørskab og innovation i undervisningen.

Opgaver – Her kan du blive klogere på begrebet innovation og løse en opgave om innovation, så du lærer at bruge din nye viden i praksis. 

Film 2 

Branding Assens – Handler om unge ved 10. klassecentret, Assens10, der sammen med det lokale turistbureau udvikler et digitalt turistprodukt.

Længde: 14:13 min.

Filmen kan du bruge til at se et eksempel på, hvordan unge skaber et produkt i samarbejde med det lokale erhvervsliv og attraktioner i området.

Artikler – I denne artikel kan du læse om hele turistprojektet, fra ide til færdigt produkt. Læs om både arbejdsproces, om selve produktet, den anvendte teknologi og software. Bliv inspireret til at komme i gang med dit eget projekt.

Opgaver – Handler om at skabe klassens eget turistprodukt. Du bliver guidet gennem forløbet og får desuden inspiration til, hvordan I som klasse/skole kan skabe kontakt til det lokale erhvervsliv. Og hvordan I kan skabe kontakt til skoler i andre lande, som I kan udvikle projektet sammen med. Det betyder, at opgaven kan udvides med en international dimension og give mulighed for at inddrage fremmedsprog som engelsk og tysk i både proces og produktudvikling.

Film 3

Cremepigerne – Handler om tre Unge Forskeres eventyrlige rejse. Christina, Laura og Anne har på Teknisk Gymnasium i Odense udviklet en solcreme baseret på alger. De har sendt deres projektide ind og skal deltage i talentkonkurrencer.

Længde: 15.49 min.

Filmen er et eksempel på, hvordan man kan bruge sit talent til at finde på ting og komme rundt i verden med sin gode ide. Og samtidig en film om de folk, skoler, erhverv og organisationer, der støtter de unge talenter. Brug filmen som optakt til en generel snak om talentudvikling og som oplæg til ide- og produktudvikling.

Artikler – er en mere detaljeret beskrivelse af talentudvikling og talentpleje og de, der helt konkret arbejder for at støtte unge talenter. Talent er mange ting og man kan have talent for flere ting. Læs og bliv motiveret til at turde kaste dig selv ud i de vilde, sjove, tossede og seje ideer.

Opgaver – Her finder du en opgave, der handler om filmen, og hvor du kan øve dig i notatteknik, i at filmanmelde og i at formidle din anmeldelse. Opgave nr. 2 handler om at lære at designe en kampagne. Her er det for beskyttelse af huden, eller at skulle ”opfinde” og fremstille en creme. Du bliver guidet gennem begge forløb. Det vil være oplagt at få de to opgaver til at hænge sammen, afhængigt af den tid, der er til rådighed for projektet. 

Film 4

Store Vide Verden er en film om Michelle og Axi, som begge har taget springet. De bor, studerer og arbejder i millionbyen Beijing i Kina og fortæller her om deres liv og hverdag, langt væk fra Danmark.

Længde: 7.29 min.

I filmen hører vi lidt om, hvad internationalisering er og hvorfor det kan være en god ide at rejse ud i den store vide verden. Brug filmen som oplæg til at arbejde med den internationale dimension i undervisningen. Det kan fx være i forbindelse med projektopgaver eller uddannelsesorientering.

Artkler – er en både fortællende og informativ tekst om internationalisering, som i sammenhæng med film 4 kan anvendes til at forstå begrebet internationalisering og til samtale om, hvad internationalisering betyder for vores verden og liv.

Opgaver – Her er fire forskellige opgaver, som alle handler om internationalisering. Den første gå i dybden med artiklen og lægger op til debat i klassen. De efterfølgende tre opgaver handler om at skrive et essay om mødet med en anden kultur eller andet land. Om at lave sin egen blog og endelig om at inddrage den internationale dimension i undervisningen ved at skulle samarbejde med en eller flere klasser i udlandet.

Det er ikke sikkert, at der er tid til at lave alle opgaver, men rig mulighed for at komme rundt om internationalisering på flere spændende måder og måske få lyst til selv at rejse ud i verden i forbindelse med studie og arbejde.

.

Hit Counter provided by
orange county divorce attorney